Poradniki
Dlaczego bankomat nie przyjmuje karty?
Spis treści:
- Dlaczego bankomat nie czyta karty?
- Nieprawidłowy sposób włożenia karty
- Uszkodzona karta
- Brudna lub mokra karta
- Przeterminowanie karty
- Awaria bankomatu
- Niewystarczające środki na koncie
- Blokada karty zlecona przez bank
- Nieprawidłowy kod PIN
- Zastrzeżona karta
- Limit transakcji
- Co robić, gdy bankomat nie przyjmuje karty?
Dlaczego bankomat nie czyta karty?
Powodów, dla których bankomat nie czyta karty, może być naprawdę sporo. Przyczyna problemów z wypłatą pieniędzy z konta często okazuje się błaha i łatwa do usunięcia. Mowa tu np. o nieprawidłowym włożeniu karty czy pomyłce podczas wprowadzania kodu PIN. Zdarza się też, że brak możliwości uzyskania środków wynika z czynników niezależnych od Ciebie, np. z awarii bankomatu. Wówczas nie pozostaje nic innego, jak zgłosić problemy techniczne w banku i skorzystać z innego urządzenia znajdującego się w pobliżu.
Nieprawidłowy sposób włożenia karty
Karta płatnicza to prostokątny kawałek plastiku, który umożliwia wypłatę środków z bankomatu. Jest wyposażona w uniwersalny nośnik danych, czyli mikroprocesor (chip), pozwalający na odczytywanie zapisanych na niej informacji. Aby wypłacić pieniądze, karta płatnicza musi zostać umieszczona w czytniku bankomatowym w odpowiedni sposób.
Warto wiedzieć! Alternatywą dla karty mikroprocesorowej jest mniej bezpieczna karta magnetyczna. Jej odczyt odbywa się poprzez przeciągnięcie w czytniku odpowiadającym na zmiany pola magnetycznego. Obecnie znacznie częściej używa się kart płatniczych z wbudowanym chipem.
Uszkodzona karta
Kartę płatniczą przeważnie przechowuje się w portfelu, jednak zdarzają się sytuacje, w których jest ona narażona na zniszczenie. Czasem w pośpiechu wrzuci się ją do kieszeni lub torebki. Często ten niewielki kawałek plastiku wypadnie na chodnik lub na ulicę i ulegnie uszkodzeniu. Wówczas należy pamiętać, że bankomat może mieć trudności z odczytaniem porysowanej lub niekompletnej karty. W takiej sytuacji prawdopodobnie nie ma innego wyjścia, niż skontaktować się z bankiem i poprosić o przesłanie nowego egzemplarza.
Brudna lub mokra karta
Czytnik w bankomacie może odmówić posłuszeństwa, jeśli wsuniesz do niego brudną lub mokrą kartę płatniczą. Warstwa wilgoci lub zanieczyszczeń na plastiku uniemożliwi urządzeniu odczyt informacji zapisanych w mikrochipie. To z kolei spowoduje trudności w wypłaceniu pieniędzy. Dlatego jeśli zauważysz wodę lub brud na karcie, od razu ją oczyść. Użyj do tego chusteczki lub kawałka materiału. Zrezygnuj z zastosowania środków chemicznych czy gorącej temperatury, bo mogą one uszkodzić podzespoły mikroprocesora.
Przeterminowanie karty
Bankomat odmówi realizacji transakcji z użyciem przeterminowanej karty i niekiedy może Ci ją nawet odebrać. Aby uniknąć problemów z wypłatą gotówki, pilnuj aktualności swojego „plastiku”. Datę ważności znajdziesz zwykle na froncie karty tuż obok jej numeru i danych posiadacza. Po nowy środek płatniczy musisz zgłosić się bezpośrednio do banku, który powinien wysłać Ci nowy egzemplarz.
Awaria bankomatu
Korzystanie z bankomatów stało się czymś zupełnie naturalnym i mało kto zastanawia się nad zasadą działania tego dość skomplikowanego urządzenia. Warto jednak pamiętać, że sprzęt do wypłaty gotówki bazuje na zaawansowanych systemach informatycznych. Jako potencjalną przyczynę problemów z bankomatem często podaje się:
- uszkodzenie czytnika kart;
- zakłócenia sieci komunikacyjnej;
- uszkodzenia mechaniczne elementów urządzenia (np. rolek czy pasów do podawania gotówki);
- zużycie podzespołów.
W razie wystąpienia jednej z powyższych awarii bankomat nie będzie w stanie prawidłowo spełniać swojej funkcji. Wówczas pozostaje Ci jedynie skorzystać z innego urządzenia lub poczekać na naprawę usterki.
Niewystarczające środki na koncie
Bankomat nie może wypłacić gotówki z karty debetowej, jeśli na Twoim rachunku nie ma odpowiedniej ilości pieniędzy. Gdy chcesz uzyskać 100 zł, a na Twoim koncie znajduje się 99,97 zł, urządzenie odmówi realizacji transakcji. Przed skorzystaniem z bankomatu zawsze upewnij się, że masz wystarczającą ilość środków na koncie.
Blokada karty zlecona przez bank
Przyczyna problemów z wypłatą pieniędzy czasem tkwi w działaniach banku. Instytucja może zablokować Twoją kartę, jeśli podejrzewa, że środek płatniczy znalazł się w niepowołanych rękach. Wówczas, aby zmniejszyć ryzyko przeprowadzenia nieautoryzowanych transakcji, nakłada blokadę na daną kartę. Jeśli doszło do takiej pomyłki, skontaktuj się z bankiem w celu rozwiązania sprawy.
Nieprawidłowy kod PIN
Każdy bankomat przed zrealizowaniem transakcji gotówkowej prosi użytkownika o podanie 4-cyfrowego kodu. Po wprowadzeniu PIN-u na klawiaturze numerycznej lub ekranie dotykowym należy go zatwierdzić za pomocą zielonego przycisku. Jeśli doszło do pomyłki i hasło się nie zgadza, urządzenie odmówi wypłaty środków i poprosi o ponowne wpisanie numeru PIN. Po 3-krotnym wprowadzeniu błędnego kodu bankomat zatrzyma Twoją kartę.
Warto wiedzieć! Jeśli 2 razy podasz zły kod PIN, zrezygnujesz z wypłaty i po kilku dniach ponownie wpiszesz nieprawidłowy numer, bankomat również może odebrać Ci kartę.
Zastrzeżona karta
Przyczyną trudności z wypłaceniem gotówki może być wcześniejsze zgłoszenie karty jako zagubionej, skradzionej lub zagrożonej nieautoryzowanym użyciem. Bank po otrzymaniu takiej informacji blokuje środek płatniczy, aż do momentu ponownego kontaktu właściciela z pracownikami obsługi klienta. Jeśli zastrzegłeś kartę po jej zagubieniu i udało Ci się ją znaleźć, musisz poinformować o tym bank. W przeciwnym razie nie będziesz w stanie wykonywać żadnych transakcji — płacić bezgotówkowo w sklepach czy wypłacać środków z bankomatu.
Limit transakcji
W każdym bankomacie istnieje maksymalna kwota, którą da się wypłacić w czasie jednej operacji. Wiąże się ona z fizycznymi możliwościami urządzenia (otwór do podawania gotówki ma przecież jakieś ograniczenia) oraz odgórnymi limitami nałożonymi przez bank lub zarządcę sieci bankomatu.
Przykładowo w urządzeniach należących do Euronet da się wypłacić jednorazowo zaledwie 800 zł, podczas gdy w maszynach administrowanych przez Planet Cash można uzyskać w czasie pojedynczej operacji aż 4000 zł.
Co robić, gdy bankomat nie przyjmuje karty?
W razie kłopotów z wypłatą środków z bankomatu nie należy panikować. Bardzo prawdopodobne, że po chwili uda Ci się „namierzyć” przyczynę i rozwiązać problem. Aby to zrobić, postępuj według poniższego schematu.
- Spróbuj ponownie wypłacić pieniądze — możliwe, że zakłócenia w pracy urządzenia wynikały z chwilowego braku łączności z siecią. Aby się o tym przekonać, włóż jeszcze raz kartę do czytnika.
- Sprawdź stan konta — jeśli bankomat nadal odrzuca transakcję, zweryfikuj swój stan konta w aplikacji mobilnej. Gdy nie masz do niej dostępu, skontaktuj się z bankiem lub wróć do domu i zaloguj się do bankowości internetowej.
- Oceń stan karty — spójrz na swoją kartę i upewnij się, czy nie jest mokra lub uszkodzona. Zerknij też na datę ważności.
- Poinformuj bank o awarii technicznej bankomatu — jeśli Twoja karta jest ważna i nieuszkodzona, najbardziej prawdopodobną przyczyną problemów z wypłatą środków jest awaria urządzenia. Aby przyspieszyć naprawę, skontaktuj się z zarządcą bankomatu.
- Udaj się do innego bankomatu — dla pewności spróbuj wypłacić pieniądze w innym bankomacie. Jeśli nadal napotykasz trudności podczas realizacji transakcji, powodem problemów może być Twoja karta. Skontaktuj się z bankiem w celu wyjaśnienia sprawy.
W każdym przypadku pamiętaj, aby zachować spokój i unikać podejmowania nieracjonalnych decyzji. Postępuj zgodnie ze wskazówkami i postaraj się znaleźć najbardziej racjonalne wyjaśnienie tej kłopotliwej sytuacji. Jeśli nie jesteś w stanie samodzielnie rozwiązać sprawy, zadzwoń na infolinię swojego banku. Pracownicy działu obsługi klienta udzielą Ci merytorycznego wsparcia i pomogą szybko uporać się z problemem.
Podsumowanie
- Bankomaty to skomplikowane urządzenia, które optymalizuje się pod kątem niskiej awaryjności i wysokiej funkcjonalności.
- Da się wskazać wiele możliwych przyczyn problemów z wypłatą środków z bankomatu.
- Po odrzuceniu transakcji przez bankomat należy sprawdzić, czy karta nie została włożona odwrotnie.
- Przyczyną niezrealizowania wypłaty środków z bankomatu może być również brudna, uszkodzona lub przeterminowana karta.
- Problem z przyjęciem karty przez bankomat często wynika również z awarii urządzenia lub braku łączności z siecią.
- Brak możliwości wypłaty pieniędzy ma czasem związek z niewystarczającą ilością środków na koncie oraz blokadą lub zastrzeżeniem karty.
- W razie awarii bankomatu warto skontaktować się z bankiem i poinformować pracowników o problemach technicznych z urządzeniem.
FAQ
Jeśli podczas wypłacania pieniędzy okaże się, że bankomat nie działa prawidłowo, skontaktuj się z bankiem lub firmą zarządzającą urządzeniem. Numer na infolinię przeważnie znajduje się na bankomacie.
Można wskazać wiele potencjalnych przyczyn problemów z bankomatami. Zazwyczaj wynikają one z nieprawidłowej obsługi (odwrotnego włożenia karty lub wprowadzenia błędnego PIN-u) lub z awarii urządzenia.
Powodów odrzucenia transakcji przez urządzenie może być wiele. Najczęściej problemy z uzyskaniem środków z bankomatu mają związek ze zbyt małą ilością pieniędzy na rachunku, zastrzeżeniem lub blokadą karty oraz przekroczeniem dziennego lub kwotowego limitu wypłat.
Czas trwania przerwy technicznej w banku zmienia się w zależności od wielu czynników — rodzaju i skali rozwiązywanego problemu, poziomu skomplikowania napraw czy procedur wewnętrznych danej instytucji. Aby uzyskać więcej informacji na ten temat, warto śledzić komunikaty w aplikacji mobilnej lub na stronie internetowej banku.
Przeważnie większość oddziałów banków jest nieczynna w soboty i niedziele. Placówki pozostają zamknięte również w dni ustawowo wolne od pracy, m.in. w Wielkanoc, Boże Ciało i Narodowe Święto Niepodległości.
19 banków w jednym miejscu!
Porównaj konta