Poradniki
Ile się czeka na kartę do konta w 2024 roku?
Spis treści:
- Czym jest karta do konta?
- Rodzaje kart dostępnych na rynku
- Ogólna karta płatnicza
- Karta debetowa
- Karta kredytowa
- Karta wirtualna
- Funkcje karty do konta
- Dlaczego warto mieć kartę do konta?
- Jak zamówić kartę do swojego konta?
- Ile się czeka na kartę do konta?
- Jak bank dostarcza klientowi kartę do konta?
- Na co zwrócić uwagę, wybierając dla siebie kartę?
- Dbaj o swoje bezpieczeństwo, mając kartę — co trzeba wiedzieć?
Jeżeli zastanawiasz się nad tym, czy zamówić kartę do swojego konta, warto mieć na uwadze to, że w Unii Europejskiej i w samej Polsce wciąż toczą się dyskusje związane z ograniczeniem, a nawet całkowitą likwidacją transakcji gotówkowych. Wcześniejsze zapoznanie się z tym, jak działa karta i jak bezpiecznie z niej korzystać na pewno przyda się w przyszłości i ułatwi Ci dostosowanie się do zmieniającego się świata.
Czym jest karta do konta?
Karta płatnicza do konta to plastikowa plakietka, którą możesz otrzymać z banku, w którym masz konto, na wniosek — kart nie wydaje się automatycznie. Trzeba złożyć odpowiednią dyspozycję. Po jej rozpatrzeniu podmiot zajmie się produkcją i wysyłką „plastiku” w określonym terminie lub wskaże Ci datę i miejsce, w którym będziesz mógł odebrać swoje zamówienie.
Bardzo często banki dają klientom możliwość personalizacji kart. Możesz wybrać, jaka grafika się na niej znajdzie lub nawet wgrać swoją własną. To detal, który ma raczej symboliczne znaczenie. Dla wielu osób może stanowić jednak miłe zaskoczenie.
Co ważne, karty można zakładać do różnych rodzajów kont, w tym m.in. do kont dla młodych. Dzięki temu płatności bezgotówkowe są dostępne dla coraz większego grona osób i stają się coraz powszechniejsze. Warto też mieć świadomość tego, że istnieją różne rodzaje kart. Co do zasady umożliwiają one płacenie za transakcje bezgotówkowe. Mają jednak odmienną specyfikę.
Rodzaje kart dostępnych na rynku
Sektor usług finansowych jest dobrze rozwinięty. Dzięki temu klienci banków mogą korzystać z różnych produktów. Należą do nich m.in. karty płatnicze. Pod ich pojęciem mogą kryć się różne rodzaje plastików — te umożliwiają zaciągnięcie niewielkiego kredytu, płatności bezgotówkowe czy te, do których użycia potrzebny jest telefon. Czym charakteryzuje się każda z opcji? Co warto o niej wiedzieć?
Ogólna karta płatnicza
Pojęcie karta płatnicza ma najbardziej ogólny charakter. Odnosi się zarówno do karty debetowej, jak i kredytowej. Ten rodzaj plastiku umożliwia po prostu dokonywanie transakcji bezgotówkowych np. w restauracjach, sklepach spożywczych, sklepach budowlanych czy u jubilera. Sposób działania i pobierania środków z karty płatniczej jest z kolei uzależniony od jej specyfiki.
Karta debetowa
Jest powiązana z jednym kontem lub z kilkoma kontami i umożliwia płacenie środkami, które są nich zgromadzone (są one odzwierciedlone w saldzie). Niekiedy można mieć dodatkowy debet na koncie, który umożliwia korzystanie z salda ujemnego. W ten sposób powstaje jednak zadłużenie. Trzeba je spłacić w określonym terminie i łącznie z odsetkami, które zostaną naliczone według tabeli opłat konkretnego banku.
Gdzie można korzystać z karty debetowej? Wszędzie tam, gdzie są realizowane transakcje bezgotówkowe. Przyda Ci się ona w sklepie spożywczym, sklepie z ubraniami, podczas podróży, w komunikacji miejskiej, a nawet w Internecie — np. podczas kupowania abonamentu na internetowe telewizje korzystania z portalu do rezerwacji hotelu. Wystarczy ją podpiąć, aby móc w wygodny sposób i bez wydłużonej procedury zamawiać, rezerwować czy wykupować subskrypcje.
Karty debetowe mogą się też przydać podczas zagranicznych wyjazdów. Wtedy trzeba jednak zwrócić uwagę na warunki oferowane przez Twój bank. Im więcej walut będzie obsługiwała karta, tym lepiej. Trzeba jednak sprawdzić, jaki kurs będzie stosowany w danym kraju. Być może bardziej opłacalne będzie zabranie gotówki lub zdecydowanie się na czas podróży na skorzystanie z oferty innego podmiotu niż tego, z którym współpracuje się na co dzień w zakresie usług bankowych.
Karta kredytowa
Karta kredytowa jest często mylona właśnie z kartą debetową. Co prawda wygląd każdej z nich niewiele się różni, ale już samo działanie jest zupełnie odmienne. Karta kredytowa umożliwia zaciągnięcie zobowiązania na stosunkowo niewielką kwotę (znacznie niższą niż np. przy kredytach gotówkowych). Konkretne przedziały są uzależnione od polityki banku i możliwości konkretnego kredytobiorcy. Limit kwotowy może mieć odnawialny charakter, jednak to także zależy od umowy z kredytodawcą.
Karta kredytowa różni się od debetowej tym, że podczas płatności nią nie używa się środków własnych zgromadzonych na koncie, a tych pożyczonych od banku. Na koniec okresu rozliczeniowego otrzymuje się zestawienie transakcji. Spłata w tzw. okresie bezodsetkowym pozwala uniknąć zapłaty odsetek. Dzięki temu kredyt jest praktycznie darmowy (a generalnie karty kredytowe są raczej wysoko oprocentowane). Można dokonać spłaty karty jednorazowo lub w systemie ratalnym, jeśli jest to dla Ciebie lepsza opcja.
Kartą kredytową, podobnie jak debetową, możesz płacić w różnych miejscach i za różne rzeczy. Będzie przydatna np. podczas zakupów w markecie, wizyty w biurze podróży czy nawet u fryzjera lub makijażystki.
Karta wirtualna
Dzisiaj oprócz tradycyjnej plastikowej wersji coraz więcej banków daje klientom dostęp też do karty wirtualnej. Można z niej korzystać w swoim telefonie. Wystarczy podpiąć ją do wirtualnego portfela Google Pay lub Apple Pay i gotowe. Co ważne, wirtualne karty mogą działać jedynie w smartfonach wyposażonych w NFC (jest to bezdotykowa i bezprzewodowa technologia umożliwiająca przesyłanie oraz udostępnianie informacji cyfrowych, która działa podobnie jak Bluetooth).
Karta kredytowa, debetowa i wirtualna to różne rodzaj kart płatniczych. Charakteryzują się nieco inną specyfiką, a także funkcjami. Zasadniczo można jednak powiedzieć, że każda z nich pozwala realizować transakcje bezgotówkowe — płacić wygodnie praktycznie w każdym miejscu i bez problemów z wydawaniem reszty czy zgubieniem pieniędzy.
Funkcje karty do konta
Karty do konta mogą pełnić różne funkcje w zależności od ich specyfiki. Umożliwiają one:
- realizację transakcji bezgotówkowych w sklepach stacjonarnych i w miejscach, w których są świadczone różnego rodzaju usługi — kwoty transakcji mogą mieć limity. Można je ustalać i zmieniać w banku, w aplikacji lub np. w serwisie transakcyjnym;
- wypłacanie środków z bankomatu — tego typu operacje również można obciążyć limitami, aby w razie problemów nie doszło do kradzieży wszystkich środków zgromadzonych na koncie;
- wpłacanie pieniędzy do wpłatomatów — nie musisz iść do banku czy na pocztę, aby przekazać daną kwotę na swoje konto. Wystarczy skorzystać z wpłatomatu, który jest często zlokalizowany w okolicy sklepów czy galerii handlowych;
- płacenie w Internecie — za pomocą karty możesz realizować jednorazowe płatności, ale także te związane z subskrypcjami.
Karta może też dawać dostęp do pożyczonych pieniędzy (w przypadku karty kredytowej i z debetem). Nie musisz korzystać z każdej funkcji, jaką oferuje plastik. Możesz jedynie cieszyć się tymi, które faktycznie ułatwią Ci codzienne funkcjonowanie i sprawią, że łatwiej będzie Ci się poruszać w systemie finansowym.
Dlaczego warto mieć kartę do konta?
Mając kartę do konta, przede wszystkim nie musisz mieć przy sobie pieniędzy w gotówce. Duże i ciężkie portfele nie są już ani modne, ani — przede wszystkim — wygodne. Zamiast nich lepiej mieć przy sobie jedynie kilka złotych i niewielki portfel, w którym zmieści się dokumenty oraz karty płatnicze potrzebne do realizacji transakcji.
Pieniądze w gotówce nietrudno zgubić, a ich odzyskanie jest już bardzo skomplikowane. Często nawet niemożliwe. Z kartą jest inaczej. To jeden „plastik”, który trzeba chronić, a nie liczne monety i banknoty. Co więcej, jeżeli zgubi się kartę lub zostanie ona skradziona można szybko i sprawnie zablokować dostęp do pieniędzy (w aplikacji, na infolinii, w banku) i zlokalizować, gdzie i kiedy złodziej użył środków.
Obecnie polityka Unii Europejskiej i Polski zmierza do tego, aby w najbliższych latach ograniczać ilość transakcji gotówkowych. Ten trend najpewniej doprowadzi do tego, że wkrótce będą one bardzo rzadkie albo nawet zupełnie wykluczone z obrotu finansowego. W związku z tym lepiej już dzisiaj nauczyć się, jak bezpiecznie korzystać z karty i jak czerpać z możliwości, które ona daje.
Dostęp do karty ułatwia też kontrolowanie finansów. Nie musisz zbierać paragonów, aby wiedzieć, gdzie i ile wydałeś. Wystarczy sprawdzić historię transakcji w aplikacji czy w serwisie. To znacznie ułatwia planowanie budżetu i pełną kontrolę nad tym, w jaki sposób się nim zarządza. Co więcej, osoby, którym trudno zapanować nad wydatkami, mogą nałożyć sobie limity, przez które nie będą mogły wydać więcej, niż założą.
Jak zamówić kartę do swojego konta?
Dzisiaj warto mieć dostęp do karty płatniczej dla wygody, bezpieczeństwa i większych możliwości w obrocie finansowym (związanych np. z płatnościami internetowymi). Aby uzyskać dostęp do tego wszystkiego, trzeba zamówić kartę płatniczą w swoim banku, ponieważ nie jest ona wydawana automatycznie przy zakładaniu konta, a dopiero na wniosek klienta.
Jak to zrobić? Procedura będzie uzależniona od polityki konkretnego podmiotu. Z reguły wystarczy odpowiednia dyspozycja wydana podczas rozmowy z konsultantem z biura obsługi klienta, a nawet wybranie takiej opcji w aplikacji czy w formularzu dostępnym na stronie.
W każdym wypadku będziesz musiał uzupełnić kilka informacji na swój temat, w tym m.in. wybrać rodzaj karty, podać swoje dane, sposób odbioru „plastiku”. Postępuj zgodnie ze wskazówkami, a procedura zamawiania nie zajmie Ci dużo czasu i nie będzie trudna.
Pamiętaj, że kartę możesz zamówić nie tylko wtedy, gdy jeszcze jej nie masz. Po nową mogą zgłosić się też osoby, których karta utraciła ważność, została uszkodzona, zablokowana na stałe lub skradziona.
Ile się czeka na kartę do konta?
Każda karta do konta jest produktem spersonalizowanym. Znajdują się na niej kod CVC/CVV, Twoje imię i nazwisko, termin ważności, a także indywidualny numer. W związku z tym banki nie mają gotowych produktów, które dostarczają klientom. Za każdym razem są one wyrabiane dla danej osoby i zawierają jej dane. Przy zamawianiu trzeba się więc uzbroić w cierpliwość.
Czas oczekiwania może być różny w zależności od konkretnego podmiotu, a w niektórych przypadkach może nawet nie być wprost wskazany. Każdy bank stara się dostarczyć klientowi kartę najszybciej jak to możliwe. W końcu to świadczy o jego sprawnym działaniu, które klienci poddają ocenie i doceniają.
Trzeba się jednak liczyć z tym, że na kartę płatniczą będziesz czekać od 2 do nawet ponad 30 dni roboczych od dnia złożenia wniosku. Bardzo sprawnie w tym zakresie działa np. PKO BP, który wysyła kartę właśnie w ciągu kilku dni roboczych. Z gorszymi warunkami spotkają się z kolei np. klienci Banku Pocztowego SA, którzy będą musieli czekać na kartę do 30 dni od złożenia wniosku o jej wydanie.
Jak bank dostarcza klientowi kartę do konta?
O tym, w jaki sposób bank dostarczy Ci kartę, decydują: polityka konkretnego podmiotu i Twój wybór. Jeszcze do niedawna realizowano to głównie w siedzibie banku, gdzie klient miał się zgłosić danego dnia po odbiór. Dzisiaj najczęściej wybieraną formą jest dostawa kurierem lub Pocztą Polską. Dzięki temu nie musisz umawiać się na spotkanie w banku i dostosowywać planu dnia do tej czynności. Możesz odebrać „plastik” wygodnie, w swoim domu, bez żadnego wysiłku.
Jeżeli zdecydujesz się właśnie na dostawę, zadbaj o to, aby odebrać kartę osobiście lub za pośrednictwem zaufanej osoby. Dzięki temu nie będziesz ryzykował jej utraty (i konieczności oczekiwania na kolejną) czy wycieku danych, które się znajdą na niej i w liście od banku, jakie jest najczęściej dołączony do plastiku.
Najlepiej więc albo zamówić kartę z dostawą na dzień, w którym będziesz dostępny w domu, albo taki, w którym będzie dostępny ktoś z Twoich bliskich, albo z możliwością jej pozostawienia w bezpiecznym miejscu — np. w skrzynce pocztowej.
Na co zwrócić uwagę, wybierając dla siebie kartę?
Wybierając kartę kredytową, trzeba zwrócić uwagę przede wszystkim na warunki dotyczące udzielonego kredytu. Ważne tutaj będą maksymalne kwoty pożyczki, a także warunki spłaty — w tym przede wszystkim związane z okresem bezodsetkowym. Jeżeli dopasujesz te aspekty do swoich potrzeb, karta nie będzie nadmiernym obciążeniem, a rzeczywiście będzie stanowiła drobne wsparcie w codzienności.
Wybierając kartę debetową, zwróć z kolei uwagę na warunki korzystania z niej. Najczęściej usługa jest darmowa dla tych klientów, którzy zrealizują określoną liczbę transakcji w miesiącu. Wymogi w tym zakresie mogą się jednak różnić w zależności od tego, w jakim banku masz konto i jaki rodzaj rachunku prowadzisz. Sprawdź to przed zamówieniem karty. Być może korzystniejsze będzie dla Ciebie założenie nowego konta, z niższymi opłatami za kartę i przeniesienie na nie środków, niż zostanie przy dotychczasowej ofercie.
Dbaj o swoje bezpieczeństwo, mając kartę — co trzeba wiedzieć?
Karta płatnicza jest bezpiecznym środkiem, który umożliwia realizację transakcji bezgotówkowych w miejscach stacjonarnych, a także w sklepach internetowych. Mimo to trzeba jednak liczyć się z ryzykiem kradzieży, a także wiedzieć, jak zachować się w takiej sytuacji i jak ograniczyć możliwość wystąpienia tego rodzaju zdarzeń.
W tym celu przede wszystkim powinieneś sprawdzić, jak blokuje się Twoją kartę. Najwygodniejsza jest opcja, w której można tego dokonać za pośrednictwem aplikacji mobilnej. Wtedy procedura nie zajmie dużo czasu, nie będzie wiązała się też z żadnym ryzykiem. Obecnie można zablokować kartę na stałe lub tymczasowo. To przydatne np. wtedy, gdy zgubi się ją i nie wie się, gdzie do tego doszło. Wtedy można ją zastrzec, a gdy element się znajdzie, nie zamawiać nowej, tylko odblokować tę odzyskaną.
Bardzo ważne są też zasady związane z przechowywaniem i z korzystaniem z karty. Odkładaj ją w to samo miejsce i zawsze miej blisko siebie zwłaszcza w zatłoczonych miejscach (nie w plecaku, którego się nie widzi, mając na plecach, a np. w saszetce czy w nerce). Nie podpinaj też karty do sklepów w podejrzanych miejscach. Zadbaj o ochronę danych widocznych na karcie i nigdy ich nie podawaj komuś, kogo nie darzysz zaufaniem.
Podsumowanie
- Banki oferują klientom możliwość skorzystania z różnych rodzajów kart. Możesz wybrać kartę kredytową lub debetową. Każda z nich umożliwia realizację płatności. Karta kredytowa umożliwia jednak płacenie środkami pożyczonymi od banku, a ta debetowa tymi, które są zgromadzone na koncie (niekiedy jest też na niej dostępny debet, który pozwala realizować transakcje przy ujemnym saldzie, a potem wymaga dokonania spłaty).
- Obecnie istnieje też możliwość skorzystania z wirtualnej karty, którą podpina się do cyfrowego portfela.
- „Plastiki” nie są wydawane automatycznie dla każdego klienta banku czy użytkownika konta. Aby je otrzymać, trzeba złożyć stosowny wniosek. Można to zrobić osobiście w banku, poprzez formularz na stronie, infolinię czy np. wydanie dyspozycji w aplikacji.
- Czas oczekiwania na kartę do konta jest uzależniony od tego, w jakim banku się ją zamówi i jaki wariant się wybierze. W każdym wypadku konieczne jest jednak wyprodukowanie spersonalizowanego blankietu, a niekiedy także rozpatrzenia wniosku kredytowego. W związku z tym trzeba czekać na kartę od 2 do nawet ponad 30 dni roboczych od złożenia wniosku o jej wydanie.
- „Plastik” obecnie najczęściej dostarcza się do właściciela Pocztą Polską lub kurierem. Niekiedy można go też odebrać w placówce banku.
FAQ Najczęściej zadawane pytania
Sposób odebrania karty dopasuj do swoich potrzeb i możliwości. Jeżeli np. pracujesz czy mieszkasz blisko placówki, możesz tam pójść osobiście (po wcześniejszym ustaleniu tego z podmiotem, aby mieć pewność, że karta będzie na Ciebie czekała). Jeśli jednak wygodniej Ci odebrać ją w domu, zrób właśnie tak.
Instrukcja aktywacji karty jest najczęściej dostarczana wraz z nią. Co do zasady procedura polega na zalogowaniu się do aplikacji lub do serwisu, aktywowaniu karty tam, ustaleniu kodu PIN i zatwierdzeniu transakcji.
Jeżeli Twoja karta nie dotrze na czas, skontaktuj się z bankiem. Może to być spowodowane podaniem błędnego adresu, opóźnieniami lub zgubieniem przesyłki. Taką sprawę warto jak najszybciej wyjaśnić.
19 banków w jednym miejscu!
Porównaj konta