Robienie przelewu na komputerze

Poradniki

Jakie dane są niezbędne do wykonania przelewu?

Redakcja
RedakcjaZaktualizowano: 2024-07-03
Przelewy to jedne z najczęściej realizowanych transakcji na kontach bankowych. Umożliwiają dokonanie płatności czy sfinalizowanie zakupów w sieci. Ich wykonanie jest proste, jednak wymaga podania określonych danych. Przekonaj się, jak poprawnie zrobić przelew oraz jakich informacji do tego potrzebujesz. Taka wiedza z pewnością przyda Ci się w codziennym życiu.

Przelew polega na przesłaniu pieniędzy z jednego konta na drugie. Transfer środków może zająć zaledwie kilka minut, a niekiedy nawet kilka dni, w zależności od jego rodzaju.

Rodzaje przelewów

Warto wiedzieć, w jaki sposób dzieli się przelewy, co pomoże lepiej zrozumieć zasady, które nimi rządzą. Przede wszystkim wyróżnia się transakcje wewnętrzne i zewnętrzne. Pierwsze z nich są realizowane w ramach różnych kont, ale w tym samym banku. Pieniądze docierają w ciągu kilku minut, gdyż ich przepływ nie jest regulowany sesjami wychodzącymi i przychodzącymi. Inaczej wygląda kwestia przelewów zewnętrznych. Są przeciwieństwem wewnętrznych, a więc środki finansowe są przesyłane na konto w innym banku. To, ile czasu to zajmie, zależy przede wszystkim od godzin najbliższych sesji wychodzących i przychodzących.

Czym są sesje Elixir?

Sesje Elixir są międzybankowym systemem umożliwiającym wykonywanie przelewów między instytucjami finansowymi. Odbywają się one w ramach Systemu Elektronicznej Izby Rozliczeniowej. Sesje rozliczeniowe realizowane są wyłącznie w dni robocze oprócz tych ustawowo wolnych od pracy. Każdego dnia są 3 sesje rozrachunkowe:

  • I sesja: w godzinach 10:30-11:00,
  • II sesja: w godzinach 14:30-15:00,
  • III sesja: w godzinach 17:00-17:30.

Pamiętaj! 24 i 31 grudnia odbywają się tylko dwie pierwsze sesje rozliczeniowe. Oznacza to, że pieniądze wysłane poza nimi dotrą do odbiorcy dopiero w kolejny dzień roboczy.

Sesje wychodzące i przychodzące w poszczególnych bankach są realizowane w różnych godzinach. Przykładowo dla banku ING odbywają się one zgodnie z następującym harmonogramem:

  • I sesja wychodząca: 8:10,
  • I sesja przychodząca: 11:00,
  • II sesja wychodząca: 11:30,
  • II sesja przychodząca: 15:00,
  • III sesja wychodząca: 14:30,
  • III sesja przychodząca: 17:30.

Warto zapoznać się z godzinami sesji Elixir swojego banku, aby wiedzieć, kiedy można spodziewać się oczekiwanego przelewu.

Jakie dane są niezbędne do przelewu internetowego w bankowości elektronicznej?

Przelewy internetowe są zdecydowanie jedną z najwygodniejszych i najpopularniejszych opcji. Można je zlecić za pośrednictwem bankowości internetowej banku. Aby to zrobić, należy zalogować się do banku poprzez podanie loginu oraz hasła i przejść do zakładki przelewów. Dane, których potrzebujesz do jego wykonania to:

  • numer rachunku nadawcy – jest to konieczne, jeśli jesteś właścicielem więcej niż jednego konta,
  • numer rachunku odbiorcy – musisz go znać, gdyż inaczej przelanie środków nie będzie możliwe,
  • kwota przelewu – określ, ile pieniędzy chcesz przelać na przeciwstawne konto,
  • nazwa odbiorcy przelewu – imię i nazwisko odbiorcy przelewu lub nazwa firmy,
  • adres odbiorcy przelewu – nie jest to obowiązkowy element,
  • tytuł przelewu – powinien on w jasny sposób określać, za co płacisz, co jest szczególnie ważne w przypadku finalizowania transakcji np. w sklepach internetowych,
  • waluta przelewu – jeśli transakcja jest realizowana z konta wielowalutowego,
  • data przelewu – niektóre banki umożliwiają realizację przelewu w kolejnych dniach.

Musisz także wybrać, czy będzie to standardowy przelew czy błyskawiczny. Wszystko zależy od tego, jak szybko pieniądze mają dotrzeć do odbiorcy. Pamiętaj o tym, że przelewy błyskawiczne najczęściej są płatne.

Niezbędne jest także potwierdzenie transakcji. Wszystko zależy od tego, jaki rodzaj zabezpieczeń ma Twoje konto. Może to być podanie kodu jednorazowego wysłanego w wiadomości SMS lub potwierdzenie przelewu w aplikacji mobilnej.

Jakie dane są potrzebne do przelewu w aplikacji mobilnej?

Większość banków umożliwia swoim klientom korzystanie nie tylko z bankowości na stronie internetowej, ale także w aplikacji. Tego rodzaju oprogramowanie jest bardzo wygodne, gdyż pozwala np. wykonywać przelewy z dowolnego miejsca. Aby to zrobić, musisz otworzyć aplikację i zalogować się do niej. Następnie znaleźć opcję przelewu. W tym przypadku do przesłania pieniędzy potrzebujesz takich samych danych, jak w powyższym przykładzie, a więc:

  • numeru konta odbiorcy,
  • danych odbiorcy,
  • kwoty przelewu,
  • tytułu przelewu,
  • waluty przelewu,
  • rodzaju przelewu.

Aplikacja automatycznie ustawi aktualną datę przelewu lub na kolejny dzień roboczy, jeśli jest to przelew zewnętrzny realizowany w wolny dzień. W tym przypadku również musisz wybrać numer konta, z którego mają zostać pobrane środki, jeśli dysponujesz więcej niż jednym rachunkiem.

Jakie dane są potrzebne do tradycyjnego przelewu?

Tego rodzaju przelewy należą już do dziś do rzadkości, jednak nadal warto wiedzieć, w jaki sposób są one realizowane oraz jakich danych wymagają. W celu przesłania pieniędzy tradycyjną metodą należy udać się do oddziału banku lub placówki pocztowej. Tam są dostępne specjalne blankiety, na których trzeba uzupełnić następujące dane:

  • tytuł przelewu,
  • nazwę odbiorcy,
  • adres odbiorcy,
  • dane nadawcy przelewu,
  • adres nadawcy przelewu,
  • numer konta odbiorcy,
  • kwotę przelewu.

Niekiedy zdarza się, że dane te są wprowadzane bezpośrednio do systemu przez pracownika oddziału czy placówki. W takim przypadku należy sprawdzić ich poprawność oraz zaakceptować wykonanie przelewu, a także opłacić go.

Jak przelać pieniądze na telefon metodą BLIK?

Jest to rozwiązanie cieszące się ogromną popularnością głównie ze względu na dużą wygodę oraz możliwość szybkiego przesłania pieniędzy. Co ważne, w przypadku tego rodzaju przelewu nie trzeba znać numeru konta odbiorcy.

Jeśli chcesz skorzystać z tego rozwiązania, musisz:

  • zalogować się do aplikacji swojego banku,
  • kliknąć ikonę przedstawiająca BLIK,
  • wybrać opcję przelewu na telefon,
  • wybrać adresata z książki telefonicznej lub nowy przelew,
  • w tym drugim przypadku, potrzebne są następujące dane:
  • numer konta nadawcy (wystarczy wybrać z listy),
  • numer telefonu odbiorcy,
  • nazwę odbiorcy,
  • tytuł,
  • kwotę przelewu,
  • zatwierdzić transakcję.

Jak widzisz, jest to bardzo szybki sposób na przesłanie pieniędzy. Jeśli masz dane adresata w książce telefonicznej, to wpisywanie danych jest ograniczone do minimum. Zaletą jest także to, że pieniądze trafiają od razu do adresata bez względu na to, w jakim banku ma konto.

Pamiętaj! Przesyłanie pieniędzy na telefon za pomocą BLIKA jest możliwe wyłącznie wtedy, gdy bank odbiorcy i nadawcy udostępniają taką funkcję. Trzeba ją także aktywować w aplikacji mobilnej.

Jak wykonać przelew zagraniczny?

Może zdarzyć się, że będziesz musiał wysłać przelew zagraniczny. Warto więc wiedzieć, jak go poprawnie wykonać. Musisz wiedzieć, że w przypadku tego rodzaju transferów pieniężnych masz do wyboru jedną z dwóch opcji:

  • przelew SEPA – wykonywany wyłącznie w euro i działający tylko w granicach Jednolitego Obszaru Płatniczego w Euro (należą do niego wszystkie kraje członkowskie Unii Europejskiej, a także Wielka Brytania, Norwegia, Liechtenstein, Andora, Islandia, Szwajcaria, Monako, San Marino i Watykan).
  • przelew SWIFT – w dowolnej walucie.

Jakie są różnice między nimi oprócz waluty? Przede wszystkim przelewy SWIFT są zazwyczaj droższe od SEPA. Koszt to wartość procentowa przesyłanej kwoty. Opłata nie może być niższa i wyższa od limitów ustalonych przez bank. Ze względu na wysokie koszty realizacji takich przelewów, istnieje możliwość wyboru, kto je ponosi. Realizując transfer SWIFT, masz więc do wyboru następujące rozwiązania:

  • OUR – koszty poniesiesz Ty jako nadawca,
  • BEN – koszty poniesie odbiorca,
  • SHA – koszty zostaną podzielone po równo.

Decydując się na wykonanie przelewu SWIFT, musisz liczyć się nie tylko z kosztami takiego transferu, ale i długim czasem oczekiwania. Niekiedy wynosi on nawet kilka dni roboczych. Aby to przyspieszyć, banki umożliwiają klientom wybór następujących opcji:

  • przelewu Overnight – realizowanego natychmiast, środki trafiają do odbiorcy nawet w ten sam dzień roboczy,
  • przelewu SPOT – środki docierają na konto odbiorcy na drugi dzień roboczy po zleceniu transferu,
  • przelewu Tomnext – środki trafiają na docelowy rachunek w kolejnym dniu roboczym.

Jeśli zależy Ci na szybkiej realizacji przelewu, wybierz pierwszą lub ostatnią opcję.

Do wykonania przelewu na zagraniczne konto nie potrzebujesz rachunku walutowego. W takiej sytuacji jednak poniesiesz koszty związane z przewalutowaniem transakcji. Aby przesłać pieniądze przelewem zagranicznym, musisz wybrać taką opcję w swojej bankowości elektronicznej lub w aplikacji. Następnie podaj takie informacje, jak:

  • dane odbiorcy,
  • kraj odbiorcy,
  • adres odbiorcy,
  • numer IBAN,
  • kod BIC SWIFT banku.

O ile z ustaleniem trzech pierwszych danych nie powinieneś mieć większego problemu, jeśli wiesz, komu przesyłasz pieniądze, tak dwa ostatnie nie są już takie oczywiste. IBAN jest międzynarodowym numerem konta. To 26-cyfrowy ciąg znaków poprzedzony oznaczeniem kraju, w którym zostało założone konto. Dla Polski jest to kod PL.

Z kolei kod BIC składa się zazwyczaj z 8 znaków i służy do identyfikacji banku w systemie SWIFT. Gdzie znaleźć taką informację? Możesz to zrobić na stronie internetowej konkretnego banku zagranicznego.

Dalsze kroki są takie same, jak w przypadku przelewów krajowych. Musisz potwierdzić transakcję i poczekać na jej realizację.

Jak wykonać przelew do ZUS i Urzędu Skarbowego z konta internetowego?

Przelew do ZUS lub Urzędu Skarbowego różni się od standardowego transferu pieniędzy. Jest to związane z tym, że każdy podatnik ma swój mikrorachunek z indywidualnym numerem. To właśnie na to konto powinny być przesyłane wszelkie środki związane z podatkiem PIT, CIT oraz VAT. Z kolei rozliczenia z ZUS odbywają się na Indywidualnym Rachunku Podatkowym.

Aby zrobić taki przelew, musisz wybrać odpowiednią zakładkę „Przelew podatkowy” w bankowości na stronie lub w aplikacji. Następnie postępuj zgodnie z poniższą instrukcją.

  • Wybierz konto do przelewu.
  • Wybierz podatek, który chcesz zapłacić (PIT, CIT, VAT, mandat, inne).
  • Wybierz, na jakie konto mają trafić środki: Indywidualny Rachunek Podatkowy czy Mikrorachunek Urzędu Skarbowego.
  • Podaj numer konta.
  • Wybierz typ identyfikatora i go podaj (PESEL/ REGON/NIP/ dowód osobisty/ paszport/ inny dokument).
  • Wybierz symbol formularza lub płatności.
  • Wpisz identyfikator zobowiązania (opcjonalnie).
  • Podaj kwotę i datę przelewu.

W ten prosty sposób może wywiązać się z obowiązków wobec ZUS lub Urzędu Skarbowego bez konieczności wizyty w placówce.

Co zrobić w sytuacji, gdy źle przelejesz pieniądze?

Wykonując przelew, zawsze dokładnie sprawdzaj podane w nim dane odbiorcy. Jest to niezbędne, aby uniknąć pomyłek i związanych z tym problemów. Może jednak zdarzyć się, że przez roztargnienie czy nie uwagę zrobisz to nie poprawnie. To, co należy zrobić później, zależy od sytuacji, w której się znalazłeś.

Jeśli przesłałeś pieniądze na zły numer konta, to bank może go zrealizować lub odrzucić. Ten drugi scenariusz dotyczy sytuacji, gdy rachunek w ogóle nie istnieje. Wtedy otrzymasz niezwłocznie swoje pieniądze. Jeżeli jednak istnieje podany numer konta, to przelew zostanie zrealizowany, a pieniądze trafią do odbiorcy. Co zrobić w takiej sytuacji?

Możesz rozpocząć procedurę odzyskiwania środków za pośrednictwem banki. Aby to zrobić, musisz poinformować o zajściu. W ciągu 3 dni bank prześle informację do odbiorcy, że otrzymał przelew przez pomyłkę i zwróci się do niego z prośbą o zwrot. Ten ma 30 dni na oddanie pieniędzy. Jeśli się tak nie stanie, to możesz złożyć wniosek do banku o udostępnienie danych osobowych oraz skierować sprawę do sądu.

Innym wariantem jest przelanie pieniędzy na dobry numer konta, ale podanie błędnych danych osobowych lub adresowych. W takiej sytuacji nie trzeba nic robić, gdyż najważniejszy jest poprawny rachunek bankowy. Literówka czy źle wpisane dane nie mają wpływu na realizację przelewu. W takim przypadku pieniądze i tak trafią do właściwej osoby.

Może także zdarzyć się, że przez pomyłkę lub ze względu na błędnie podane Ci dane wpłacisz środki na zamknięte konto. W takim przypadku bank zwróci je na Twój rachunek.

Jakich błędów uniknąć przy realizacji przelewów?

Jeśli zadbasz odpowiednio o wykonanie przelewu, to unikniesz wielu błędów, które mogą mieć nieprzyjemne konsekwencje. Przede wszystkim dokładnie sprawdź dane, zwłaszcza wtedy, gdy samodzielnie je przepisujesz. Zweryfikuj numer konta, aby mieć pewność, że pieniądze trafią tam, gdzie powinny.

Możesz zdecydować się na skopiowanie numeru rachunku, jednak i tak upewnij się, że jest on poprawny. Niekiedy zdarza się, że na urządzeniach zainfekowanych złośliwym oprogramowaniem dochodzi do jego zmiany w celu przekierowania przelewu. Dopiero gdy upewnisz się, że wklejony numer rachunku jest poprawny, sfinalizuj płatność.

Nie każdy wie, że duże znaczenie ma także właściwy tytuł przelewu. Aby uniknąć nieprzyjemności oraz konieczności wyjaśniania sprawy, lepiej unikać zabawnych nazw. Tytuł powinien jednoznacznie określać, za co wykonywana jest płatność. Pełni on bowiem funkcję informacyjną. Jest to szczególnie istotne, gdy realizujesz transakcję np. za konkretne usługi czy towary.

Podsumowanie

  • Wyróżnia się przede wszystkim przelewy wewnętrzne, czyli realizowane na konta w tym samym banku oraz zewnętrzne. Te drugie są realizowane zgodnie z sesjami Elixir.
  • Przelew możesz wykonać w bankowości elektronicznej, aplikacji mobilnej lub korzystać z tradycyjnego przelewu. Pieniądze można także przesyłać bezpośrednio na numer telefonu dzięki systemowi BLIK. Aby to było możliwe, konto odbiorcy i nadawcy musi go obsługiwać i mieć włączoną odpowiednią funkcję.
  • Przelewy zagraniczne są nieco bardziej skomplikowane i trwają zdecydowanie dłużej. Można wybrać odpowiednią opcję, aby przyspieszyć ten proces.
  • Banki umożliwiają wykonywanie przelewów podatkowych do ZUS i Urzędu Skarbowego.
  • Realizując transfery pieniężne, zwłaszcza te na duże kwoty, należy dokładnie sprawdzić poprawność wpisanych danych.

FAQ Najczęściej zadawane pytania

1
Czy muszę podawać swoje dane do przelewu?

Tak, gdyż są to niezbędne informacje, aby bank mógł zrealizować przelew. Robiąc to przez bankowość elektroniczną lub aplikację, nie musisz wprowadzać ręcznie wszystkich danych, gdyż zostaną one uzupełnione automatycznie. Nie ma możliwości wysłania anonimowego przelewu w taki sposób, aby odbiorca nie wiedział, od kogo go otrzymał. Zawsze widoczne są dane nadawcy, takie jak imię i nazwisko oraz numer konta.

2
Czy podawanie danych do przelewu jest bezpieczne?

Tak, gdyż znajomość numeru konta czy imienia i nazwiska nie jest wystarczająca, aby te informacje zostały wykorzystane np. przez cyberprzestępców. Banki dbają o bezpieczeństwo swoich klientów, dlatego nie trzeba obawiać się także o to, że zostaną gdzieś sprzedane.

3
Jak długo idzie przelew?

Wszystko zależy od jego rodzaju. Jeśli przesyłasz pieniądze na własny rachunek lub konto w tym samym banku, to pieniądze pojawią się w ciągu kilku minut. Jeśli jednak jest to transfer zewnętrzny, trzeba poczekać do najbliższej sesji Elixir. Najdłużej trwa realizacja przelewów zagranicznych, gdyż może zająć nawet kilka dni roboczych.

4
Co zrobić, gdy wykonasz zły przelew?

Wszystko zależy od tego, jaki błąd popełniłeś. Zdecydowanie najmniej kłopotliwa jest sytuacja, gdy podasz numer zamkniętego lub nieistniejącego konta. W takim przypadku przelew nie zostanie zrealizowany, a bank prześle Ci Twoje pieniądze. Jeżeli wpiszesz poprawny numer konta, ale złe dane osobowe czy adres, to nie ma żadnego problemu. Bank i tak zrealizuje transfer. Największym kłopotem jest wykonanie przelewu na zły numer konta do osoby, która nie była jego adresatem. W takim przypadku musisz jak najszybciej zawiadomić swój bank. Ten z kolei zwrócić się do osoby, która otrzymała pieniądze z wnioskiem o ich zwrot. Jeśli nie nastąpi to w ciągu 30 dni, możesz żądać ujawnienia danych oraz skierować sprawę na drogę sądową.

Redakcja
Redakcja
Posiadamy wieloletnie doświadczenie w finansach, dzięki czemu możemy tworzyć eksperckie treści dla naszych czytelników. Tworzymy zespół ekspertów, który każdego dnia pomaga podejmować Ci ważne decyzje.
Uśmiechięta paraSprawdź wszystkie oferty kont osobistych

19 banków w jednym miejscu!

Porównaj konta