Robienie przelewu na komputerze

Poradniki

Jakie dane są niezbędne do wykonania przelewu?

Redakcja
RedakcjaZaktualizowano: 2025-05-25
Przelewy to jedne z najczęściej realizowanych transakcji na kontach bankowych. Umożliwiają dokonanie płatności czy sfinalizowanie zakupów w sieci. Ich wykonanie jest proste, jednak wymaga podania określonych danych. Jak poprawnie zrobić przelew oraz jakich informacji do tego potrzebujesz? Podpowiadamy.

Przelew polega na przesłaniu pieniędzy z jednego konta na drugie. Transfer środków może zająć zaledwie kilka minut (zwykle w przypadku przelewu natychmiastowego lub między kontami w tym samym banku), a niekiedy nawet kilka dni, w zależności od jego rodzaju.

Rodzaje przelewów

Warto wiedzieć, w jaki sposób dzieli się przelewy, co pomoże lepiej zrozumieć zasady, które nimi rządzą. Przede wszystkim wyróżnia się transakcje wewnętrzne i zewnętrzne. Pierwsze z nich są realizowane w ramach różnych kont, ale w tym samym banku. Pieniądze docierają w ciągu kilku minut, gdyż ich przepływ nie jest regulowany sesjami wychodzącymi i przychodzącymi. Inaczej wygląda kwestia przelewów zewnętrznych. Są przeciwieństwem wewnętrznych, a więc środki finansowe są przesyłane na konto w innym banku. To, ile czasu to zajmie, zależy przede wszystkim od godzin najbliższych sesji wychodzących i przychodzących.

Czym są sesje Elixir?

Sesje Elixir są międzybankowym systemem umożliwiającym wykonywanie przelewów między instytucjami finansowymi. Odbywają się one w ramach Systemu Elektronicznej Izby Rozliczeniowej. Sesje rozliczeniowe realizowane są wyłącznie w dni robocze oprócz tych ustawowo wolnych od pracy. Każdego dnia są 3 sesje rozrachunkowe:

  • I sesja: w godzinach 10:30-11:00,
  • II sesja: w godzinach 14:30-15:00,
  • III sesja: w godzinach 17:00-17:30.

Pamiętaj! 24 i 31 grudnia odbywają się tylko dwie pierwsze sesje rozliczeniowe. Oznacza to, że pieniądze wysłane poza nimi dotrą do odbiorcy dopiero w najbliższym dniu roboczym.

Sesje wychodzące i przychodzące w poszczególnych bankach są realizowane w różnych godzinach. Przykładowo dla banku ING odbywają się one zgodnie z następującym harmonogramem:

  • I sesja wychodząca: 8:10,
  • I sesja przychodząca: 11:00,
  • II sesja wychodząca: 11:30,
  • II sesja przychodząca: 15:00,
  • III sesja wychodząca: 14:30,
  • III sesja przychodząca: 17:30.

Warto zapoznać się z godzinami sesji Elixir swojego banku, aby wiedzieć, kiedy można spodziewać się oczekiwanego przelewu.

Jakie dane są niezbędne do przelewu internetowego w bankowości elektronicznej?

Przelewy internetowe są zdecydowanie jedną z najwygodniejszych i najpopularniejszych opcji. Można je zlecić za pośrednictwem bankowości elektronicznej banku. Aby to zrobić, należy zalogować się na konto poprzez podanie loginu oraz hasła i przejść do zakładki przelewów. Dane, których potrzebujesz do jego wykonania, to:

  • numer rachunku nadawcy – jest to konieczne, jeśli jesteś właścicielem więcej niż jednego konta,
  • numer konta bankowego odbiorcy – musisz go znać, gdyż inaczej przelanie środków nie będzie możliwe,
  • kwota przelewu – określ, ile pieniędzy chcesz przelać,
  • nazwa odbiorcy przelewu – imię i nazwisko odbiorcy przelewu lub nazwa firmy,
  • adres odbiorcy przelewu – nie jest to obowiązkowy element,
  • tytuł przelewu bankowego – powinien on w jasny sposób określać, za co płacisz, co jest szczególnie ważne w przypadku finalizowania transakcji np. w sklepach internetowych,
  • waluta przelewu – jeśli transakcja jest realizowana z konta wielowalutowego,
  • data przelewu – niektóre banki umożliwiają realizację przelewu w kolejnych dniach.

Musisz także wybrać, czy będzie to standardowy przelew, czy błyskawiczny transfer środków na numer rachunku odbiorcy. Wszystko zależy od tego, jak szybko pieniądze mają dotrzeć. Pamiętaj o tym, że przelewy błyskawiczne najczęściej są płatne, choć ich koszt jest zwykle niewielki. Szczegóły zależą jednak od oferty banku. Znajdziesz je w tabeli opłat i prowizji.

Niezbędne jest także potwierdzenie transakcji. Wszystko zależy od tego, jaki rodzaj zabezpieczeń ma Twoje konto. Może to być podanie kodu jednorazowego wysłanego w wiadomości SMS lub potwierdzenie przelewu w aplikacji mobilnej.

Jakie dane są potrzebne do przelewu w aplikacji mobilnej?

Większość banków umożliwia swoim klientom korzystanie nie tylko z bankowości na stronie internetowej, ale także w aplikacji. Tego rodzaju oprogramowanie jest bardzo wygodne, gdyż pozwala np. wykonywać przelewy z dowolnego miejsca. Aby to zrobić, musisz otworzyć aplikację i zalogować się do niej. Następnie znaleźć opcję przelewu. W tym przypadku do przesłania pieniędzy potrzebujesz takich samych danych jak w powyższym przykładzie, a więc:

  • numeru konta odbiorcy,
  • danych odbiorcy przelewu,
  • kwoty przelewu,
  • tytułu przelewu,
  • waluty przelewu,
  • rodzaju przelewu.

Aplikacja automatycznie ustawi aktualną datę przelewu lub na kolejny dzień roboczy, jeśli jest to przelew zewnętrzny realizowany w wolny dzień. W tym przypadku również musisz wybrać numer konta, z którego mają zostać pobrane środki, jeśli dysponujesz więcej niż jednym rachunkiem.

Jakie dane są potrzebne do tradycyjnego przelewu?

Tradycyjny przelew można zrealizować w oddziale banku lub na poczcie, wypełniając blankiet danymi nadawcy i odbiorcy (w tym adresami), numerem konta, kwotą i tytułem przelewu. Czasami dane wprowadza pracownik, a klient musi je tylko sprawdzić, zatwierdzić i opłacić transakcję.

Jak przelać pieniądze na telefon metodą BLIK?

Przelew na telefon BLIK to szybki i wygodny sposób przesłania pieniędzy bez znajomości numeru konta odbiorcy. Wystarczy zalogować się do aplikacji mobilnej banku, wybrać opcję BLIK, wskazać przelew na telefon, wybrać odbiorcę z książki telefonicznej lub podać jego numer, uzupełnić kwotę i zatwierdzić transakcję. Pieniądze trafiają na konto natychmiast.

Pamiętaj! Przesyłanie pieniędzy na telefon za pomocą BLIKA jest możliwe wyłącznie wtedy, gdy bank odbiorcy i nadawcy udostępniają taką funkcję. Trzeba ją także aktywować w aplikacji mobilnej.

Jak wykonać przelew zagraniczny?

Żeby wykonać przelew zagraniczny, musisz wybrać jedną z dwóch opcji: 

  • przelew SEPA (przelew walutowy w euro, w granicach Europejskiego Obszaru Płatniczego); 
  • przelew SWIFT (w dowolnej walucie, na cały świat). 

SEPA jest tańszym systemem, SWIFT droższym, ale umożliwia transfer środków poza Europę. W przypadku SWIFT możesz zdecydować, kto pokryje koszty: Ty (OUR), odbiorca (BEN) lub oboje po połowie (SHA). Przelew SWIFT może ,,iść’’ kilka dni, ale banki oferują przyspieszone opcje (Overnight, SPOT lub Tomnext).

Do zrealizowania przelewu wykonywanego na zagraniczne konto potrzebujesz: 

  • danych odbiorcy, 
  • kraju i adresu odbiorcy, 
  • IBAN, czyli międzynarodowego numeru konta bankowego (np. w Polsce zaczyna się od PL), 
  • kodu BIC/SWIFT banku (dostępnego na stronie banku odbiorcy). 

Przelew zlecisz w bankowości elektronicznej lub aplikacji, a następnie zatwierdzisz go jak zwykły przelew krajowy. Pamiętaj, że przy braku konta walutowego operator płatności pobierze zwykle opłatę za przewalutowanie.

Jak wykonać przelew do ZUS i Urzędu Skarbowego z konta internetowego?

Przelew do ZUS lub Urzędu Skarbowego różni się od zwykłego, bo każdy podatnik ma indywidualny mikrorachunek (dla PIT, CIT, VAT) lub Indywidualny Rachunek Podatkowy (dla ZUS). Aby wykonać taką transakcję:

  • wybierz w bankowości opcję „Przelew podatkowy”, 
  • wskaż konto do obciążenia, 
  • określ typ podatku, 
  • podaj numer rachunku bankowego, 
  • wskaż typ identyfikatora (np. PESEL lub NIP), symbol formularza, opcjonalnie identyfikator zobowiązania, 
  • podaj kwotę i datę przelewu. 

W ten sposób szybko i bez wizyty w urzędzie uregulujesz należności.

Co zrobić w sytuacji, gdy źle przelejesz pieniądze?

Wykonując przelew, zawsze dokładnie sprawdzaj podane w nim dane odbiorcy. Jest to niezbędne, aby uniknąć pomyłek i związanych z tym problemów. Może jednak zdarzyć się, że przez roztargnienie czy nieuwagę zrobisz to niepoprawnie. To, co należy zrobić później, zależy od sytuacji, w której się znajdziesz.

Jeśli prześlesz pieniądze na zły numer konta, to bank może go zrealizować lub odrzucić. Ten drugi scenariusz dotyczy sytuacji, gdy rachunek w ogóle nie istnieje. Wtedy otrzymasz niezwłocznie swoje środki. Jeżeli jednak podany numer konta istnieje, to przelew zostanie zrealizowany, a pieniądze trafią do odbiorcy. Co zrobić w takiej sytuacji?

Możesz rozpocząć procedurę odzyskiwania środków za pośrednictwem banku. Aby to zrobić, musisz poinformować o zajściu. W ciągu 3 dni bank prześle informację do odbiorcy, że otrzymał przelew przez pomyłkę i zwróci się do niego z prośbą o zwrot. Ten ma 30 dni na oddanie pieniędzy. Jeśli się tak nie stanie, to możesz złożyć wniosek do banku o udostępnienie danych osobowych oraz skierować sprawę do sądu.

Innym wariantem jest przelanie pieniędzy na dobry numer konta, ale podanie błędnych danych osobowych lub adresowych. W takiej sytuacji nie trzeba nic robić, gdyż najważniejszy jest poprawny rachunek bankowy. Literówka czy źle wpisane dane nie mają wpływu na realizację przelewu. W takim przypadku pieniądze i tak trafią do właściwej osoby.

Może także zdarzyć się, że przez pomyłkę lub ze względu na błędnie podane Ci dane, wpłacisz środki na zamknięte konto. W takim przypadku bank zwróci je na Twój rachunek.

Jakich błędów uniknąć przy realizacji przelewów?

Jeśli zadbasz o wykonanie przelewu, to unikniesz wielu błędów, które mogą mieć nieprzyjemne konsekwencje. Przede wszystkim dokładnie sprawdź dane, zwłaszcza wtedy, gdy samodzielnie je przepisujesz. Zweryfikuj numer konta, aby mieć pewność, że pieniądze trafią tam, gdzie powinny.

Możesz zdecydować się na skopiowanie numeru rachunku, jednak i tak upewnij się, że jest on poprawny. Niekiedy zdarza się, że na urządzeniach zainfekowanych złośliwym oprogramowaniem dochodzi do jego zmiany w celu przekierowania przelewu. Dopiero gdy upewnisz się, że wklejony numer rachunku jest poprawny, sfinalizuj płatność.

Nie każdy wie, że duże znaczenie ma także właściwy tytuł przelewu. Aby uniknąć nieprzyjemności oraz konieczności wyjaśniania sprawy, lepiej unikać zabawnych nazw. Tytuł powinien jednoznacznie określać, za co jest wykonywana płatność. Pełni on bowiem funkcję informacyjną. Jest to szczególnie istotne, gdy realizujesz transakcję np. za konkretne usługi czy towary.

Podsumowanie

  • Wyróżnia się przede wszystkim przelewy wewnętrzne, czyli realizowane na konta w tym samym banku oraz zewnętrzne. Te drugie są realizowane zgodnie z sesjami Elixir.
  • Przelew możesz wykonać w bankowości elektronicznej, aplikacji mobilnej lub korzystać z tradycyjnego przelewu. Pieniądze można także przesyłać bezpośrednio na numer telefonu dzięki systemowi BLIK. Aby to było możliwe, konto odbiorcy i nadawcy musi go obsługiwać i mieć włączoną odpowiednią funkcję.
  • Przelewy zagraniczne są nieco bardziej skomplikowane i trwają zdecydowanie dłużej. Można wybrać odpowiednią opcję, aby przyspieszyć ten proces.
  • Banki umożliwiają wykonywanie przelewów podatkowych do ZUS i Urzędu Skarbowego.
  • Realizując transfery pieniężne, zwłaszcza te na duże kwoty, należy dokładnie sprawdzić poprawność wpisanych danych.

FAQ – najczęściej zadawane pytania

1
Czy muszę podawać swoje dane do przelewu?

Tak, gdyż są to niezbędne informacje, aby bank mógł zrealizować przelew. Robiąc to przez bankowość elektroniczną lub aplikację, nie musisz wprowadzać ręcznie wszystkich danych, gdyż zostaną one uzupełnione automatycznie. Nie ma możliwości wysłania anonimowego przelewu w taki sposób, aby odbiorca nie wiedział, od kogo go otrzymał. Zawsze widoczne są dane nadawcy, takie jak imię i nazwisko oraz numer konta.

2
Czy podawanie danych do przelewu jest bezpieczne?

Tak, gdyż znajomość numeru konta, numeru telefonu odbiorcy (przy przelewach BLIK) czy imienia i nazwiska nie jest wystarczająca, aby te informacje zostały wykorzystane np. przez cyberprzestępców.

3
Jak długo idzie przelew?

Wszystko zależy od jego rodzaju. Jeśli przesyłasz pieniądze na własny rachunek lub konto w tym samym banku, to pieniądze pojawią się w ciągu kilku minut. Jeśli jednak jest to transfer zewnętrzny, trzeba poczekać do najbliższej sesji Elixir (niekiedy środki docierają do odbiorcy np. na drugi dzień roboczy po realizacji płatności). Najdłużej trwa realizacja przelewów zagranicznych, gdyż może zająć nawet kilka dni roboczych.

Redakcja
Redakcja
Posiadamy wieloletnie doświadczenie w finansach, dzięki czemu możemy tworzyć eksperckie treści dla naszych czytelników. Tworzymy zespół ekspertów, który każdego dnia pomaga podejmować Ci ważne decyzje.
Uśmiechięta paraSprawdź wszystkie oferty kont osobistych

19 banków w jednym miejscu!

Porównaj konta